Artists

Aniello Desiderio (Italië)

Masterclasses, Jury, Concert


Toen hij nog maar acht jaar oud was gaf hij zijn eerste publieke optreden en etaleerde direct zijn onwaarschijnlijke talent. Critici omschreven hem als “wonderkind”, “een genie”, “gitarist van de eeuw” en “il Fenomeno”.

Hij trad over de hele wereld op, zowel als solist als met orkest. Hij stond in zalen als Carnegie Hall, de Berliner Philharmonie, de Wiener Staatsoper en de Teatro delle Palme.

John McLaughlin koos Aniello Desiderio uit voor de première van zijn Concerto 'Thieves and Poets'. Aniello Desiderio is verbonden als docent aan het conservatorium van Potenza (Italië).

"...the kind of musician that seems to have disappeared long ago, Aniello Desiderio sweeps away the audience with enthusiasm - as the great virtuosi, Paganini, Regondi or Giuliani of the 19th century did - racing through breath-taking changes of register, acrobatic arpeggios and scales of extraordinary brilliance and elegance like a Ferrari…"
- Stuttgarter Zeitung -


Costas Cotsiolis (Griekenland)

Masterclasses, Jury, Concert


Dankzij zijn talrijke tournees over de hele wereld en de erkenning die hij geniet van zowel publiek als critici, wordt Costas Cotsiolis vandaag de dag beschouwd als een van de grootste gitaristen van onze tijd.

Sinds 1978 is Costas Cotsiolis de artistiek leider van het Volos Internationaal Gitaarfestival, waar sinds het opstarten van dit festival meer dan 9000 studenten les gehad hebben en een goede 400 artiesten optraden. Veel van de huidige generatie gitaristen begonnen hun internationale carrière als jong talent op dit festival.

Cotsiolis is sinds 1977 docent aan het conservatorium van Athene en sinds 1981 aan het conservatorium in Thessaloniki, en stond met deze aanstellingen aan de wieg van een hele generatie meer dan uitstekende gitaristen die wereldwijd prijzen wonnen.

In 2017 ontving Costas Cotsiolis het eredoctoraat van de Ionian University op Corfu.

"Costas Cotsiolis is one of the best performers of my music, probably the best. But also hear him in Mangore, Falla, or Ginastera. Virtuoso playing or sensibility, all in one."
-Leo Brouwer-



Zoran Dukic (Kroatië)

Masterclasses, Jury, Concert


Zoran Dukic is een van de meest onderscheidende gitaristen van onze tijd. Zijn optredens, zowel als solist als het orkest, laten een blijvende indruk achter zowel bij publiek als bij pers.

Zoran Dukiç won een enorm aantal gitaarcompetities, waaronder de ‘Guerrero’ International Guitar Competitie (Madrid, Spanje, 1992), de 20th International Guitar Competition (Viña del Mar, Chili, 1993), de International Guitar Competition ‘Printemps de la Guitarre’ (België, 1994), de ‘Andrés Segovia’ International Guitar Competition (Granada, Spanje, 1996) en de ‘De Bonis’ International Guitar Competitie in Cosenza (Italië, 1997).

Zoran Dukiç trad op als solist in meer dan 30 verschillende landen in belangrijke concertzalen zoals Het Concertgebouw in Amsterdam, Teatre de la Monnaie in Brussel, het Maison de Radio France in Parijs, de National Art Gallery in Ottawa, de Luis Angel Arango hall in Bogota en de Çemal Resit Rey in Istanbul.
Hij wordt regelmatig uitgenodigd om Masterclasses te verzorgen op internationale festivals over de hele wereld en treed vaak op als solist met orkesten uit Spanje, Duitsland, België, Nederland, Hongarije, Zwitserland, Taiwan, Columbia, Chili en Kroatië.

"A thrilling concert... the audience was on its feet already after the first piece... a phenomenal evening"
-Gevelsberger Zeitung-



Goran Krivokapic (Montenegro)

Masterclasses, Jury, Concert


Zijn technische virtuositeit en zijn karakteristieke interpretatie van zowel oud als nieuw repertoire maken Goran Krivokapic een van de leidende gitaristen van zijn generatie. Met veertien jaar won hij al zijn eerste concours en hij heeft in de jaren daarna nog 18 andere competities gewonnen waaronder de 'Guitar Foundation of America' (Montreal, Canada 2004) en de 'Dr. Luis Sigall International Competition of Musical Performance' (Viña del Mar, Chili 2004). Twee Golden Guitar Awards volgden bij het jaarlijkse 'International Guitar Convention'(Alessandria, Italië). Een in 2005 als beste jonge gitarist van het jaar en in 2006 voor zijn debuutalbum.
Sinds die tijd trad hij op door heel Noord- en Zuid Amerika, Europa, Azië en ook Rusland en stond hij voor uitverkochte zalen als het Concertgebouw in Amsterdam, de Tchaikovsky Hall in Moskou en het Auditorio Conde Duque in Madrid.

Goran Krivokapic is een graag geziene gast op veel internationale festivals zoals het Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, het Festival Internacional de Música y Danza de Granada en het Koblenz International Guitar Festival.

“…an impressive level of accomplishment…in total control of his huge talent, his difficult material, his platform persona, his life, you might say; a fully-fledged artist…”
- Classical Guitar Magazine -



Danijel Cerovic (Montenegro)

Masterclasses, Jury, Concert


Danijel Cerovic is een internationaal bekend musicus en pedagoog uit Montenegro. Hij wordt regelmatig uitgenodigd voor internationale concertseries, festivals en concertgebouwen zoals de Guitar Federation of America Convention, het Concertgebouw in Amsterdam, het Koblenz International Guitar Festival en het Kotor Art Festival in Montenegro.

Danijel Cerovic was de medeoprichter en artistiek leider van het International Nikšić Guitar Festival and Competition. Sinds 2003 geeft hij les aan de Universiteit van Montenegro in Cetinje. Ook was hij gastdocent aan de Music Academy in Sarajevo. Hij is regelmatig actief met het 'Rhapsody in School project' van Lars Vogt, een project dat tot doel heeft klassieke muziek in het klaslokaal te brengen. Naast dit alles is Danijel ook lid van de artistieke leiding van het Montenegrin Music Centre en het Montenegrin Symphony Orchestra.



Sabrina Vlaskalic (Serbia)

Masterclasses, Jury, Concert


Classical guitar is Sabrina’s biggest passion — she has been in love with the instrument since she was 7 years old. Its astonishing variety of sound colour - timbre- is what's behind Sabrina’s fascination; every small, delicate movement of a finger, of either hand, can subtly change an interpretation. Sabrina always focused on playing with these colours of sound on classical guitar. This exploration of the instrument was particularly interesting for her due to a rare condition — synaesthesia — a phenomenon in which one perceives sounds, letters, and numbers as colours. Sabrina cannot remember ever playing guitar without seeing the sounds as shapes, colours, surfaces, or motion. This condition has made her more acutely sensitive to questions of sound colour and it has inevitably influenced her musicianship.

Sabrina is one of the world’s most beloved concert artists with an exceptionally strong bond with her instrument. Her power of expression lies in a deep understanding of the timbre of the guitar and in profound control over transformations of intensity and character. This incredibly touching quality of Sabrina’s playing was noticed by Thérèse Wassily Saba, a journalist of Classical Guitar Magazine:

"What impressed me most when I heard Sabrina was her broad range of expression: from the most delicate and intimate, caressing pianissimos to almost frighteningly powerful fortissimos...all at the service of her musical interpretation. Accompanying this powerful expressiveness was a strong sense of intention—she knew exactly what she wanted to say.”

Sabrina loves to play works whose expressivity lies in the versatility and refinement of timbre. She is very curious about developing characteristic and vivid musical details in Spanish repertoire; exploring all shades of sadness from Brazilian saudade and Balkan zalopojka to the heart-breaking depths of Spanish cante jondo; and also developing interpretations of modern and contemporary music that uses timbre as a part of the musical syntax. Sabrina feels a responsibility to her own musical heritage and she can often be heard playing music of Balkan composers. Since she lives and works in the Netherlands, Sabrina has also frequently premiered and performed Dutch works for classical guitar.

Sabrina became the youngest Professor of classical guitar in the world, at the age of 23, when she was appointed to her position at the Prince Claus Conservatoire, where she remains committed to sharing her passion for classical guitar with her students. This year she started the Dutch Guitar Foundation - an organisation dedicated to enriching the classical guitar life in the Netherlands, building international relationships, and preserving the national heritage of the instrument.

She is committed to developing herself further as an artist through research - she is currently completing her Doctoral studies at the Guildhall School of Music and Drama in London. Her thesis focuses on timbre, representing a continuation of her love for colours of sound of the classical guitar within the academic field. Sabrina travels the world with her guitar, giving concerts from Russia to Mexico. She is often told after concerts that she seems to be one with her guitar. Sabrina doesn’t mind being one with the classical guitar - it is, after all, her biggest love. Sabrina’s boyfriend is also a classical guitarist, so he doesn’t mind either.



Jorrit Douwes (The Netherlands)

Masterclasses, Jury


After being diagnosed with dyslexia, Jorrit was directed through the school system toward a focus on arts and crafts, and there began his artistic life as a classical guitarist and carpenter. He specialised in restoring historical wooden buildings, and is especially proud of his work on the restoration of the Surinamese Saint Peter and Paul Basilica in Paramaribo.

Jorrit has had a varied career in classical music; he has performed extensively throughout the Netherlands and abroad, both as a chamber musician and soloist. He toured Russia as a member of a guitar duo, was invited for solo recitals in the Netherlands and Germany (Twents Gitaar Festival in Enschede, Nootstop Guitar Series in Tilburg, Dutch Music barn in Markelo, etc.), and also appeared with a singer and in a guitar trio. He is often invited to be a judge and give masterclasses in several international classical guitar festivals and competitions, such as "Alexander Matyaev", in Kirov, Russia, and Nordhorn Guitar Festival in Germany, among others. Jorrit's repertoire is usually an attractive selection of traditional compositions written for the classical guitar. Fond of lyricism and poetic musical expression, Jorrit can often be heard performing works of the Paraguayan composer Agustin Barrios Mangore - known as the "Chopin of the guitar". The passionate works of de Falla, the impressionist flavoured Sonata of Antonio Jose, and even Ohana's Tiento - a work of Spanish inspiration set in a modernist idiom, are part of his current repertoire. Jorrit has won prizes in several international guitar competitions: EGTA in the Netherlands and Nordhorn Guitar Festival in Germany.

A passionate teacher, Jorrit is dedicated to sharing his interest and knowledge of the classical guitar in his home country by preparing young Dutch students to enter conservatories. He is concerned about the declining numbers of Dutch guitarists entering conservatories for serious study, and sees this preparation as an important role in improving the future of the classical guitar. In 2017 Jorrit founded the Dutch Guitar Foundation - an organisation dedicated to enriching the classical guitar life in the country, building international relationships, and preserving the national heritage of the instrument.

Jorrit obtained his Master's degree at the Prince Claus Conservatoire, where he was part of the first generation of Master students in the department. Even though he grew up surrounded by the forests of Apeldoorn, he now lives and works in Groningen - the city of guitar! He still misses the trees and little hills, but it seems that his love of the world of classical guitar, now so active in Groningen, has his heart instead. His favourite tree grows in tropical rainforests and is called Peltogyne - purple heart.



Dimitris Spouras (Griekenland)


Geboren in Thessaloniki (1989) begon hij zijn muziekstudie aan het Stavroupoli Conservatory in Thessaloniki in de klarinetklas van F. Terzis met daarnaast lessen in harmonieleer, contrapunt en fuga van P. Bekiaridis en O.Solomonidou.

In 2010 nam Dimitris deel aan een masterclass orkestdirectie van M. Makraki en in 2011 begon hij de studie orkestdirectie aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen in de klas van Ivo Venkov. In 2014 volgde Dimitris opnieuw een masterclass orkestdirectie, dit keer bij G. Vagianos en in hetzelfde jaar kon hij zich tot winnaar kronen van de 'Hellenic Orchestra Conducting Competition' met het Thessaloniki State Orchestra.

Dimitris heeft ervaring op mogen doen met het dirigeren van het Thessaloniki State Orchestra en in 2015 zwaaide hij de baton bij het zomerproject Camerata Europaea.
Van het Antwerpen Camerata is hij momenteel de hoofddirigent en artistiek leider.



Kamerorkest van het Noorden


Het in 2016 opgerichte Kamerorkest van het Noorden is een jong, professioneel en dynamisch kamerorkest en is gevestigd in Groningen. Het voornaamste doel van het KvhN is om muziek dichter bij de mensen te brengen en dan vooral jongeren. Naast het verzorgen van hoogwaardige concerten organiseert het KvhN daarom ook workshops en verschillende educatieve projecten om jongeren meer vertrouwd te laten worden met de verschillende kanten van klassieke muziek. Het KvhN wil muziek dichter bij de mensen brengen en doet dat onder andere door niet alleen in de grote steden op te treden, maar ook in kerken en historische locaties in dorpen. Het ultieme doel van het Kamerorkest van het Noorden is het leveren van een waardevolle bijdrage aan de culturele ontwikkeling van Noord-Nederland.